יום שבת, 3 בדצמבר 2011

אטיקט - כללי התנהגות הנהוגים באייקידו

רֶייגִי - הגדרה:
פירוש המושג היפני "רֶייגִי" הוא אטיקט - כללי התנהגות הנהוגים במקום או בחברה.

כללי הרייגי מאפשרים לנו לקיים מסגרת אימון נעימה, יעילה ובטיחותית.
בנוסף, הקפדה על אטיקט, מבטאת את הכבוד ואת ההערכה שאנו רוכשים לאייקידו, לדוג'ו, למורים שלנו, לחברים שלנו, לציוד, לעצמנו ועוד.


החלוקה של כללי הרייגי היא לשלושה נושאים עיקריים: מראה חיצוני והגיינה, גישה וההתיחסות, ובטיחות ובריאות.
לפני האימון, בזמן האימון, ולאחר שהסתיים.

דוֹג'וֹ:
מעל לרשימת הכללים, ולפני כל התיחסות אליהם, יש לזכור שהדוֹג'וֹ הוא מקום לאימון הגוף והנפש, מקום להתפתחות אישית וחברתית, בהדרכתו ובהוראתו של מורה. הדוג'ו הוא מקום לאימון בהקדשה מלאה לאייקידו. האוירה בדוג'ו היא לרוב נינוחה וחברית, אך יש לזכור שהדוג'ו הוא לא מקום בילוי בו כל אחד עושה כרצונו. האוירה ההרמונית והשמחה, היא חזית הדוג'ו, ומהר מאוד מבינים, שהיא נתמכת הייטב מאחור על ידי כללי האטיקט. האוירה הנעימה וכללי האטיקט, הם האוֹמוֹטֶה והאוּרָה של הדוֹג'וֹ (הקדמי והאחורי). קונפוציוס דיבר אודות קהילה וחברה שמחה והרמונית, אשר מה שמחזיק אותה, הוא כללי האטיקט והמוסר שפועלים מאחורי הקלעים ומאפשרים חיים משותפים והתפתחות הדדית לאורך שנים.

התיחסות אל הכללים: במידה ולא מתאפשר לך למלא אחר כלל כלשהו, יש להתיחס לכך, ולהתנצל באותו שיעור בפני המורה שמלמד בהזדמנות הראשונה בה הוא נקרה בדרכך. חשוב מאוד שההקפדה על הכללים תהיה נעימה ולא באוירה קשוחה. אם מישהו חורג מהכללים, יש להעיר לו על כך בנועם ובעדינות. אם העירו לך, יש לקבל זאת בהתנצלות, בדממה, בקידה, בענווה, וללא פרצופים, תירוצים והסברים. בדיוק כפי שיש לקבל הערה לגבי הטכניקה שלך באייקידו.

לפני האימון יש לוודא שאנחנו מוכנים לקראתו. עלינו להכין את הגוף, את התודעה ואת הציוד שלנו.
  • בגד אימונים מקופל כראוי, תקין ולאחר כביסה.
  • גילוח באותו יום - לגברים כמובן :-)
  • ציפרניים גזוזות קצר בידיים וברגליים.
  • הסרת כל תכשיט שהוא כולל טבעות נישואין, עגילים וכו'.
  • גוף נקי וללא ריחות. בבקשה להשתמש בדיאודורנט.
  • בבקשה להימנע מבשמים ומאפטרשייב בעל ריח חזק.
  • איפור מלכלך את בגד האימונים שלנו. בבקשה להתאמן ללא איפור.
  • בבקשה לצחצח שיניים לפני האימון, ולוודא שאין ריחות פה לא נעימים.
  • תכנון זמנים להגעה אל הדוג'ו חצי שעה לפני תחילת השיעור.
  • שעתיים לפני אימון מותר לאכול מעט - מאכלים קלים ומהירים לעיכול.
  • שתיה מספקת ביום אשר בו מתקיים אימון.
  • איסור מוחלט על אימון והדרכה עד 12 שעות לאחר שתיית אלכוהול.
  • עם הגיענו אל הדוג'ו, יש לזכור שכולנו חולקים באחריות על הנעשה בו. המורה לבדו אינו יכול לדאוג לכל פרט ופרט, ונהוג שהמתאמנים מסייעים זה לזה ולמורה בטיפול בדוג'ו, בנקיון בדרך אליו, ברחבת הכניסה ובתוכו, בתקינות ובסדר של הציוד, בהתיחסות את אנשים שבאים לצפות, לבקר כמתאמנים אורחים או לשם הכירות עם האייקידו.
  • לפני הכניסה אל הדוג'ו יש לכבות טלפונים ניידים, להסיר אוזניות / משקפי שמש וכו', ולהשאיר את טרדות היום מחוץ לדוג'ו. הן תחכנה לך בחוץ עד סוף האימון, ולרוב מפתיע לגלות כמה הן השתנו והסתדרו מעט (או הרבה).
  • בכניסה אל הדוג'ו יש לקוד קידה בעמידה לכיוון השוֹמֶן (הקיר הקדמי) של הדוג'ו, ולאחר מכן אל המורה והנוכחים.
  • בדוג'ו יש לשמור תמיד על דיבור שקט ומנומס, ועל התיחסות שווה ומכובדת כלפי כל אחת ואחד.
  • העליה על משטח האימונים (מזרני הטטאמי) היא ללא נעליים ובקידה רשמית בישיבה על הברכיים לכיוון השומן.
  • לפני מעבר מהטטאמי אל הרצפה, יש לקוד קידה רשמית במצב של ישיבה.
  • על מזרני הטטאמי אנחנו יחפים, ועל הרצפה אנחנו עם נעליים או עם זוֹרִי (נעלי אצבע). בכדי לשמור על הגיינה, אין ללכת יחפים על הרצפה של המלתחות והשרותים.
  • עם הגיעך אל הדוג'ו, יש לגשת במהירות אל המלתחה, להחליף לבגדי אימון ולהתחיל להתאמן.
  • בבקשה להימנע מהחלפת בגדים באולם האימונים. יש לעשות זאת אך ורק במלתחה.
  • כשמורה מגיע אל הדוג'ו, יש לחדול מכל פעילות ולקוד קידה בסייזה.
  • חמש דקות לפני שהשיעור מתחיל, יש לשבת בשורה ישרה ביחד עם שאר המתאמנים/ות ולהשקיט את הגוף ואת הנפש. התודעה היא מים, המחשבות הן חול, וכשהמיים שקטים, החול שוקע והתודעה נעשית צלולה.
  • במקרה של איחור, אפשר להצטרף אל השיעור לאחר קידה רשמית. אם הגעת באמצע החימום, יש להצטרף ולבצע את אותם תרגילים שכולם מבצעים. בגמר החימום, חובה להשלים את תרגילי החימום החסרים. בהזדמנות ראשונה, בזמן האימון, יש להתנצל על האיחור בפני המורה שמלמד באותו שיעור. אין צורך בהסברים לגבי האיחור.

בזמן השיעור יש להתאמן בהנאה ובבמלוא האנרגיה.


  • כל תרגול בזוגות מתחיל בקידה הדדית רשמית בישיבה ובאמירת "אוֹנֶגָאִי שִימָאס" (פירוש: אני מבקש).
  • יש לקום ולהתיישב תמיד עם גו זקוף ועם תשומת לב לסובב.
  • כל תרגול בזוגות מתחיל לאט, תוך הגברת הקצב והעוצמה של הטכניקה בהתאם ליכולת הפרטנר שלנו ובהתחשבות מתמדת במצבו.
  • המתאמן הוותיק יותר מבצע ראשון את הטכניקה.
  • אם יש בעיה בטיחותית, יש להביא זאת לתשומת ליבו של המתאמן או המורה באופן מיידי.
  • אם הפרטנר שלך טועה, אין לתקנו אלא לאפשר לו להבין את הטכניקה בדרכו ובקצב שלו.
  • מתאמנים בחגורה שחורה מתבקשים לתת משוב חיובי ותיקון שקט ויעיל לפרטנר שלהם.
  • האימון צריך להתבצע ללא מילים ככל האפשר ובאופן רציף. שיחות חולין יש לדחות לאחר האימון.
  • כשמתאמנים בקבוצה וממתינים לתור שלנו, יש להתבונן בריכוז במתאמנים ולא לשוחח עם השאר.
  • כשמתאמן בחגורה שחורה מתאמן עם קבוצה ומחכה לתור שלו, הוא יכול להדריך תוך כדי כך את הטורי או את האוקה.
  • מתאמנים בחגורה לבנה חייבים להתאמן אך ורק עם מתאמנים בחגורה חומה (קיו 3,2,1) או שחורה.
  • מתאמנים בחגורה לבנה או חומה, מתבקשים להימנע באופן מוחלט מתיקון ומהדרכת המתאמנים, אלא אם כן התבקשו לעשות זאת על ידי המורה.
  • דרך ארץ ובטיחות קודמים לכל. אם פגעת, דרכת, הפרעת, הבהלת וכו', יש למהר ולהתנצל באופן מיידי ובצורה ברורה בפני אותו אדם. בדוג'ו נדרשת מאיתנו שליטה עצמית בכל הקשור להעלבויות, כעס וכו' על האוירה תמיד להיות טובה ומעשית. אם פצעת מישהו או שהוא הלך הביתה עם כאבים, נהוג להתקשר למחרת ולשאול לשלומו.
  • אם חלילה מישהו נפצע בזמן האימון, אחד המתאמנים יתלווה אליו עד שהלה טופל או שהועבר לידי בני משפחתו.
  • כל המדריכים בדוג'ו שלנו קיבלו הכשרה והסמכה להגשת עזרה ראשונה בסיסית. יש להניח להם לטפל בנפגע ובמקרה חירום להתקשר באופן מיידי למד"א.
  • חובה על כל מתאמן לשאת עימו תעודה מזהה וכרטיס קופת חולים.
  • מומלץ לרכוש ביטוח תאונות אישיות. כל סוכנויות הביטוח מאפשרות זאת בפרוצדורה מהירה ולא יקרה.
  • קבלת הסבר מהמורה, נעשית תמיד בישיבה בסֶייזָה (ישיבה רשמית הברכיים). לאחר קבלת הסבר, התיחסות, מחמאה או הערה, יש לקוד קידה רשמית של הוקרת תודה לכיוון המורה. גם אם אינך מרוצה וגם אם לא הבנת את שהוסבר לך. לאחר מכן יש לקוד קידה רשמית לפרטנר שלך ולהמשיך להתאמן. אם קיבלת הסבר, עליך לבצע שוב את הטכניקה מספר פעמים גם אם בדיוק הגיע הזמן להתחלף בתפקידים.
  • אם אינך מבין דבר מה, יש להביט סביב ולנסות לראות מה המתאמנים הוותיקים עושים. אם עדיין אינך מבין, אין לקרוא למורה, אלא להמשיך ולנסות לתרגל, ולחכות עד שהמורה יגיע אליך. בסיום השיעור תמיד יש זמן לשאול שאלה.
  • אין להישען על הקירות בזמן עמידה או ישיבה. יש לשמור על יציבה ויציבות, ועל ערנות.
  • בדוג'ו לא מפהקים.
  • סידור בגד האימונים או החגורה שנפתחה באמצע האימון, צריך להיעשות בשולי הטטאמי ובצנעה.
  • כל ירידה ממשטח הטטאמי בזמן האימון, חייבת להיעשות לאחר ידוע המורה. אם שתית מספיק ביום אשר בו מתקיים אימון, רצוי להימנע לחלוטין מירידה ממשטח המזרנים בזמן השיעור. הזמן המתאים לעשות זאת הוא לאחר שהסתיימה הדגמה או הסבר, ולאחר שמצאת פרטנר ותירגלת איתו פעמים אחדות. הדבר מונע טיילת בזמן שהמורה מסביר ומדגים. בכל מקרה, רצוי להתרגל להתאמן אימון שלם מבלי ללכת לבקר את ברז השתיה או את השרותים.
  • עזיבת הדוג'ו לפני שהאימון הסתיים, חייבת להיעשות לאחר יידוע המורה. אין צורך בהסברים לגבי סיבת העזיבה המוקדמת.

לאחר שהאימון הסתיים, כולם ביחד מסדרים ומנקים את הדוג'ו.
  • קיפול בגד האימונים, אימון חופשי משותף, דיבורים וכו' צריכים לחכות לאחר סיום סידור הדוג'ו. כולנו ביחד מסדרים במהירות ובמרץ, ורק לאחר מכן עוברים לעניינינו הפרטיים.


  • לפני שאני יוצא מהדוג'ו, אני תמיד נפרד לשלום ומודה באופן אישי למורה ולמתאמנים שהדריכו אותי. אני ממליץ לך לאמץ הרגל זה של הכרת תודה והתיחסות אישית.
  • לפני היציאה מהדוג'ו, מבט נוסף אל הדוג'ו למקרה שיש צורך בעזרה אחרונה - אולי נותרו מזרנים או ציוד שיש לשים במקום. אולי מישהו זקוק להסעה או לעזרה כלשהי. לאחר מכן קידה רשמית לכיוון השומן ולכיוון המורה והמתאמנים, וחזרה הביתה בזהירות, באדיבות ובשלום.
  • עם החזרה הביתה יש לאוורר את בגד האימונים. השארתו בתוך התיק תגרום להיווצרות עובש, כתמים וריחות לא נעימים. לאחר מכן יש לכבס את בגד האימונים ולהכינו לאימון הבא.
  • בבית כדאי לערוך חזרה על הדברים שנלמדו בשיעור, על טעויות שהעירו לנו עליהן, ועל תובנות. אני ממליץ בחום להחזיק ביומן אייקידו ולתעד את האימונים.
  • כשיש לך זמן, אני ממליץ לקרוא אודות האייקידו וללמוד אודות הפילוסופיה שלו, יישומו בחיי היומיום, תרבות יפן והרקע התרבותי.

אם שכחתי לציין משהו או להסביר דבר מה, אשמח לכל הערה או שאלה.

בברכה,
זאב ארליך.
מָאסָאטָאקֶה דוֹג'וֹ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה